mandag den 10. december 2012

Julens sødeste forklæde


Det er hyggeligt at bage med børn - men det kan godt være lidt kaotisk og efterlade børn og voksne med mel på tøjet.

For at afhjælpe det syede jeg for en del år siden et forklæde i voksdug til min ældste søn. Det forklæde er nu gået i arv til lillebror, og i år syede jeg en ny model til min nevø, som han kunne have på i går, da vi bagte honningkager.


Jeg ville gerne have kunnet vise jer et billede af ham med forklædet på, men som sagt så kan det godt være lidt kaotisk, når man bager med børn, så jeg nåede ikke at tage et eneste billede. I stedet får I her mønster og instruktion på forklædet.


Forklædet er syet efter et simpelt mønster, som du kan finde henvisning til under skabeloner her på bloggen og klippet i en olmerstribet voksdug.

 
Forklædet er kantet hele vejen rundt med turkist kantebånd. Først har jeg kantet toppen af forklædet og rundt i hele underkanten.

 
 

Kantebåndet sys på med en stikning på maskine. Sørg for at lade kantebåndet gå længere ud en kanten af forklædet og klip derefter båndet til, så det passer med forklædets runding.

 
 

Dernæst sys bindebånd, kant ved ærmegab og snor rundt om nakken fast i ét langt stykke. Beregn ca. 45 cm. til bindebånd i hver side og ca. 38 cm. til snor rundt om nakken.

 
Fold kantebåndet på midten og sy med en stikning på maskinen 45 cm. Fortsæt derefter med at kante rundt i ærmegabet med en stikning, som lukker enderne af der, hvor underkanten og overkantens bånd ender.


Sy derefter med en stikning rundt i kanten af snoren om nakken og videre ned på den anden side. Afslut med bindebåndet i den anden side.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar